Začátek sezony přenosů z Metropolitní opery přinese dva ruské tituly: Evžena Oněgina a opomíjený Šostakovičův Nos

Metropolitní opera New York [4. říjen 2013]  5. října se rozezní tóny nové inscenace Čajkovského romantické opery Evžen Oněgin , která je 16. nejhranější na světě. Na plátnech 27 participujících kin v České republice se objeví slavní operní pěvci Mariusz Kwiencień, Anna Netrebko a Piotr Beczała. 26. října pak bude následovat téměř nehraná Šostakovičova opera Nos . Diváci tak budou mít mimořádnou příležitost zhlédnout operní unikát, který se v současnosti hraje jen ve čtyřech operních domech na světě.

Tři slovanské hvězdy

Operou Evžen Oněgin připravila newyorská Metropolitní opera pro své diváky skutečně mistrovské entrée, které jistě nastaví následujícím přenosům vysokou laťku. Do hlavních rolí obsadila již osvědčenou trojici slovanských pěvců – Mariusze Kwiencieńa (Evžen Oněgin), Annu Netrebko (Taťána) a Piotra Beczału (Lenský).

Pravidelní návštěvníci přenosů si budou jistě pamatovat na jejich vynikající výkony v Donizettiho Lucii z Lammermooru, kdy se pro českého diváka téměř neznámý polský pěvec Piotr Beczała stal za jediný večer obrovským objevem. Na plátna kin se pak s velkým ohlasem vrátil ještě v přenosech Massenetovy Manon a Verdiho Rigoletta. Právě postava Lenského otevřela Beczałovi dveře do amerických operních domů, když s ní debutoval v listopadu roku 2004 v San Franciscu. Onemocnění Rolanda Villazóna a jeho rychlý záskok v Lucii z Lammermooru v Met z něj vytvořily miláčka operního publika. „Beczalův mužný a mladistě znějící tenor se k Lenskému ideálně hodí,“ pochválily New York Times jeho výkon v jedné z hlavních rolí na premiéře Evžena Oněgina.

Evžen Oněgin

Ruskou sopranistku Annu Netrebko snad není třeba českým operním fanouškům představovat. Až na jedinou výjimku nacházíme v každé sezoně přenosů minimálně jedno její vystoupení a pokaždé sklízí obrovský úspěch díky svému hereckému a především pěveckému výkonu. Každé postavě vdechuje skutečný život a dokáže zahrát tragické i komické role, na které se nezapomíná. Obsazení Netrebko do role Taťány slibuje skutečný zážitek: „Anna Netrebko sklidila ovace chvály za svůj dubnový výkon v roli Taťány ve Vídeňské státní opeře, a má tedy přesnou představu o této postavě a o hudbě. Nadto přesně ví, jak procítit slova ve své rodné ruštině. V úvodních scénách ztvárňuje Taťánu jako šedou myšku, avšak noblesní sytost a pulsující smyslnost jejího hlasu odhalí nejhlubší city této mladé ženy, která čeká na to, jak bude pokořena mužem jako Oněgin,“ napsal v recenzi newyorské premiéry z 24. září 2013 Anthony Tommasini pro New York Times.

Do titulní role Evžena Oněgina bude obsazen jeden z nejuznávanějších barytonistů dnešní doby, krakovský rodák Mariusz Kwiecień. Právě tato postava znamenala v jeho pěvecké kariéře důležitý přelom, když s ní s velkým úspěchem debutoval v moskevském Bolšoj těatru a se stejnou inscenací pak vystoupil v Pařížské opeře, v Covent Garden a v Teatro Real v Madridu. Ani divákům přenosů není neznámý a měli jsme již několikrát možnost sledovat jeho bravurní výkon, například v Nápoji lásky, v roli charismatického Dona Giovanniho nebo Dr. Malatesty v opeře Don Pasquale. Nádherný hlas a dokonalé umění ztvárnit romantického i záporného hrdinu jsou spolehlivým předurčením k působivému Evženu Oněginovi.

Protesty kolem ruského gay skladatele

Diváky čeká nová inscenace vytvořená v koprodukci s English National Opera pod taktovkou ředitele Mariinského divadla v Petrohradu Valerije Gergieva. Newyorské nastudování provázely během zkoušek komplikace kvůli onemocnění režisérky Deborah Warner, která stojí za produkcí titulu. K premiéře, jež proběhla v Metropolitní opeře před týdnem 23. září, inscenaci dovedla režisérka Fiona Shaw.

Newyorskou premiéru provázely protesty aktivistů za práva gayů, kteří na rusky tematizovaném galavečeru chtěli poukázat na netolerantní legislativu v současném Putinovském Rusku. Generální ředitel Met Peter Gelb vyjádřil osobní znepokojení nad potlačováním práv menšin, avšak odmítl večer oficiálně věnovat jakémukoli politickému tématu. Ve svém obsáhlém prohlášení pro Bloomberg News, jehož kopii dostali hosté premiéry spolu s večerním programem, napsal: „Jakkoli se Rusko může snažit popírat Čajkovského sexuální orientaci, my to neděláme. Met je poctěna, že může představit velkého ruského gay skladatele. Toto je poselství samo o sobě.“ Dirigent Gergiev, jenž nedávno dostal od prezidenta Putina státní vyznamenání spojené s obrovskou finanční odměnou, odcházel z divadla v doprovodu ochranky.

Nos – zavržené a neprávem opomíjené dílo

Jako druhý přenos této sezony vybrala Met Šostakovičův Nos. V sobotu 26. října od 18:45 hodin tak uvidíte dílo, které běžně na operních jevištích nepotkáte.

„Scéna v divokých barvách naditá imaginací, hodina a půl neustálého důvtipu a ztřeštěného poprasku na jevišti,“ tak popsal představení Met The Wall Street Journal.

V současné době je kromě Met Nos uváděn pouze v Linzi, ve Vídni a v římském Teatro dell’Opera. Opera, kterou na motivy Gogolovy satirické povídky Šostakovič napsal ve věku pouhých 22 let, se při své premiéře roku 1930 v Leningradu setkala s nadšenou odezvou publika. O šest let později však Pravda uveřejnila nechvalně známý článek „Chaos místo hudby“, na kterém se mimo jiné podílel i Stalin, a opera až do roku 1974 zmizela z ruských jevišť a upadla v zapomnění. U dnešních operních diváků se znovu setkává s výborným ohlasem. Do Metropolitní opery se úspěšně vrací po třech letech.

Nos

Technika papier-mâché

Inscenace vznikla v koprodukci s Festival d’Aix en Provence a Opéra National de Lyon.

Obsazení slibuje mimořádný zážitek. Brazilský barytonista Paulo Szot (Kovaljov), držitel prestižního ocenění Tony Adward z roku 2008 za roli v představení z Lincoln Center Theatre, je dominantou celé opery (stejnou roli zpívá v této sezoně také v Římě). Úspěšně se vypořádává s náročným pěveckým partem a v jeho podání je postava vysoce věrohodná: „Jeho přirozené charisma propůjčilo postavě zaskočeného Kovaljova potřebnou lidskost,“ napsaly New York Times, 2010.

Tenorista Andrej Popov v roli Policejného inspektora a lyrický tenorista Gordon Gietz, představitel Nosu, jsou vyrovnanými partnery hlavní postavy. Oba v těchto rolích v roce 2010 debutovali na jevišti Metropolitní opery. Za pozornost stojí také kostým Nosu, vyrobený technikou papier-mâché, v němž Gordon Gietz stráví většinu času na jevišti.

Program přenosové sezony 2013/14:

Sobota 5. října 2013 18:45

Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin – nová inscenace

Valerij Gergiev / Fiona Shaw

Mariusz Kwiecień (Evžen Oněgin), Anna Netrebko (Taťána), Oksana Volkova (Olga), Piotr Beczała (Lenský), Alexei Tanovitsky (Gremin)

Sobota 26. října 2013 18:45

Dmitrij D. Šostakovič: Nos

Pavel Smelkov / William Kentridge

Paulo Szot (Kovaljov), Andrej Popov (Policejní inspektor), Alexander Lewis (Nos)

Sobota 9. listopadu 2013 18:45

Giacomo Puccini: Tosca

Riccardo Frizza / Luc Bondy

Patricia Racette (Tosca), Roberto Alagna (Cavaradossi), George Gagnidze (Scarpia), John Del Carlo (Kostelník)

Sobota 14. prosince 2013 18:45

Giuseppe Verdi: Falstaff – nová inscenace

James Levine / Robert Carsen

Ambrogio Maestri (Falstaff), Lisette Oropesa (Nannetta), Angela Meade (Alice Ford), Stephanie Blythe (Paní Quickly), Jennifer Johnson Cano (Meg Page), Paolo Fanale (Fenton), Franco Vassallo (Ford)

Sobota 8. února 2014 18:45

Antonín Dvořák: Rusalka

Yannick Nézet-Séguin / Otto Schenk

Renée Fleming (Rusalka), Emily Magee (Cizí kněžna), Dolora Zajick (Ježibaba), Piotr Beczała (Princ), John Relyea (Vodník)

Přenos bude uveden bez českých titulků.

Sobota 1. března 2014 17:45

Alexander P. Borodin: Kníže Igor – nová inscenace

Gianandrea Noseda / Dmitrij Čerňakov

Ildar Abdrazakov (Kníže Igor), Oksana Dyka (Jaroslavna), Anita Rachvelishvili (Končakovna), Sergej Semiškur (Vladimír), Michail Petrenko (kníže Galický), Štefan Kocán (chán Končak)

Sobota 15. března 2014 17:45

Jules Massenet: Werther – nová inscenace

Alain Altinoglu / Richard Eyre

Jonas Kaufmann (Werther), Lisette Oropesa (Sophie), Sophie Koch (Charlotte), David Bižić (Albert), Jonathan Summers (Bailli)

Sobota 5. dubna 2014 18:45

Giacomo Puccini: La bohème (Bohéma)

Stefano Ranzani / Franco Zeffirelli

Anita Hartig (Mimì), Susanna Phillips (Musetta), Vittorio Grigolo (Rodolfo), Massimo Cavalletti (Marcello), Patrick Carfizzi (Schaunard), Oren Gradus (Colline), Donald Maxwell (Benoit/Alcindoro)

Sobota 26. dubna 2014 18:45

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte (Takové jsou všechny)

James Levine / Lesley Koenig

Susanna Phillips (Fiordiligi), Isabel Leonard (Dorabella), Danielle de Niese (Despina), Matthew Polenzani (Ferrando), Rodion Pogossov (Guglielmo), Maurizio Muraro (Don Alfonso)

Sobota 10. května 2014 18:45

Gioacchino Rossini: La cenerentola (Popelka)

Fabio Luisi / Cesare Lievi

Joyce DiDonato (Angelina), Juan Diego Flórez (Don Ramiro), Pietro Spagnoli (Dandini), Alessandro Corbelli (Don Magnifico), Luca Pisaroni (Alidoro)

Změna obsazení vyhrazena.


Press kontakt: Radka Ondráčková | radka@aerofilms_cz | +420 778 404 600

Fotografie v tiskové kvalitě a další materiály najdete na aero.capsa.cz (heslo na vyžádání).

Nahoru

 

Volejte: +420 495 707 111

Kontakty