Alenka v říši divů: předvánoční tip Baletu v kině

Bio Central [14. prosinec 2014]  Uhrančivá Wheeldonova Alenka v říši divů , absolutní špička v představeních rodinného typu, bude přenášena z Londýna do českých kin živě 16. prosince v rámci cyklu přenosů Balet v kině. Především dětského diváka snad nelze na Ježíška navnadit lépe, než touto čarokrásnou podívanou. Právě díky ní se britský choreograf Christopher Wheeldon stal ikonou současného baletu a zpřístupnil ho nejširšímu publiku včetně těch nejmladších. Vedle přímého přenosu, který uvedou 16. prosince ve shodném čase od 20:15 Bio Central v Hradci Králové a dalších celkem patnáct kin, mezi nimiž nechybějí stálice jako pražské Bio Oko, brněnská Scala, kopřivnické kino Puls či kino Centrum Panorama ve Varnsdorfu, proběhne i záznam tohoto baletu těsně před Vánoci 21. prosince v Ostravě či Jablonci nad Nisou.

V roli Alenky vystoupí oproti plánované a v současnosti zraněné brunetce Lauren Cuthbertson, jíž se tato postava de facto vtiskla do duše a prakticky ji pro světový balet definovala jako těžko překonatelný vzor, neméně charismatická a talentovaná plavovláska Sarah Lamb, která tuto pohádkovou postavu alternuje. Autorský celovečerní balet na motivy světoznámé knížky Lewise Carrolla, který postavě Alenky a jejím dobrodružstvím kdysi vdechl život, slibuje čáry, kouzla, dechberoucí imaginaci stejně jako baletní mistrovství hlavní protagonistky i souboru Královského baletu.

Královský balet opravdu pro každého

Když se v únoru 2011 konala světová premiéra celovečerního baletního představení Alenky v říši divů v Královské opeře v Londýně, způsobilo to v kulturních i uměleckých kruzích opravdový poprask. Pro Královský balet to byl po více než dvaceti letech zcela nový autorský baletní počin celovečerního formátu a málokdo asi čekal, že mladé autory – choreografa Christophera Wheeldona a skladatele Jobyho Talbota – úspěch představení takřka ihned vystřelí do hvězdných výšin celosvětové popularity. Příčiny takového ohlasu jsou ovšem jasné. Mladí tvůrci mají svoji fantazii a invenci zřetelně ovlivněnou filmovým médiem a při baletní adaptaci nesmrtelného literárního skvostu navíc spojili své tvůrčí síly s geniálním divadelním scénografem Bobem Crowleym. Výsledkem je úchvatné, barevně pompézní, filmovými a světelnými triky prodchnuté fantazijní dílo, kterým Wheeldon vykročil daleko za zdánlivě pevně ohraničené hranice tradiční divadelní scény. A podařilo se mu navíc to zcela nejzásadnější: učinil balet srozumitelnou a zábavnou podívanou i pro nejmenší diváky a zpřístupnil baletní umění co nejširšímu publiku. Navíc jako vizionář vytvořil dílo, které znamenitě využívá i možností přímých přenosů na plátnech kin – ať už vlastními triky, vytříbeným smyslem pro detail i samotnými baletními čísly včetně hromadných scén a prací s rekvizitami. Jde tedy jednoznačně o balet 21. století.

Alou za králičím ocáskem!

Divácky rodinný charakter Wheeldonovy Alenky v říši divů spočívá v nápaditém propojení baletního umění se zábavními a imaginativními prvky. Klasická baletní čísla jsou promísena fragmenty moderního tance a Wheeldon se jako mladý suverénní tvůrce nebojí ani žánrových výstupů využívajících různých uměleckých odkazů a čerpajících z komiky, nečekaných gagů, ba dokonce i parodie. To vše Carrollova říše divů zcela lehce absorbuje – vždyť jde o ráj věčných snílků a malých i velkých milovníků pohádkové fantazie. Z Wheeldonova baletního díla tak čiší ta samá hravost jako z jeho literární předlohy, zde ještě umocněná o časté momenty vizuálních překvapení, např. hned v prvním dějství, v němž se odpolední zahradní slavnost mění ve chvíli, kdy u některých hostů Alenka zcela nečekaně v zadních partiích kalhot objeví králičí ocásky. Přechod ze skutečného světa do pohádkového je tak zcela plynulý a plný humoru. Wheeldon skvěle pracuje s divadelním časem, předivem příběhu i dějovou přeměnou postav a s využitím filmových projekcí i jiných světelných (ba přímo kouzelnických) triků dokáže udržet pozornost právě i dětských diváků, což je patrně to úplně nejtěžší. Kongeniálně k tomu navíc přispívají i Talbotovy uhrančivé hudební motivy, které rovněž definují tu kterou postavu. To v sobě ukrývá ještě další klíčový význam, neboť kromě ústřední postavy Alenky jsou další hlavní protagonisté vměstnáni do dvojrolí. Nejde pouze o zdůraznění významu Alenčina snění, ale i o praktický postup jevištní realizace tváří v tvář většímu počtu postav i jednotlivých obrazů. Na baletní soubor jsou tedy kladeny i jisté nároky činoherního herectví, gest, grimas i „převtělování se“. Jde tak rozhodně o opojný a po všech stránkách mimořádný dramatický zážitek vnímaný všemi smysly.

Nebezpečné povolání primabalerín

V roli Alenky střídavě excelují Lauren Cuthbertson i Sarah Lamb. Lauren byla tehdy pro Wheeldonovu baletní adaptaci do ústřední role Alenky přímo vybrána a její raráškovská, podmanivě dívčí i opojně vzletná kreace s Mistrovou vizí souzněla naprosto dokonale. Nyní se měla znovu blýsknout i na tomto prosincovém živém přenosu, ale nečekané zranění ji vyřadilo ze hry. S podobnými osudnými nehodami si tato umělkyně za svůj plodný život již leccos vytrpěla a jen díky své neuvěřitelné houževnatosti se vždy vypracovala opětovně na samý vrchol. Její jen o něco málo starší vrstevnice Sarah, která Alenku alternuje v neméně jiskřivém baletním výkonu a kterou čeští diváci uvidí nyní v živém prosincovém kinopřenosu, má stran nečekaných zranění i epochálního návratu na baletní scénu skoro totožný osud. A právě na těchto dvou zralých primabalerínách lze doložit, jak rizikové je baletní povolání a jak krátké z důvodu snadného zranění při obrovském fyzickém i psychickém vypětí i věkové „životnosti“ všech protagonistek, které si kdy vybojovaly vůdčí místo na světlech ramp. Obě primabaleríny pomalu směřují k profesnímu zenitu svých uměleckých možností, což jen ponouká k výjimečné příležitosti spatřit některou z nich takto naživo. Sarah Lamb se v této sezoně Baletu v kině objeví také v záznamu dalšího Wheeldonova tvůrčíno počinu, Zimní pohádky.  

Alenka v říši divů

CO: Královský balet v Londýně: Alenka v říši divů – přímý přenos | Balet o třech dějstvích | 175 min včetně přestávky

Hudba: Joby Talbot

Choreografie: Christopher Wheeldon

Účinkují:

Alenka: Sarah Lamb

Jack/Srdcový spodek: Federico Bonelli

Lewis Carroll/Bílý králík: Edward Watson

Matka/Srdcová královna: Zenaida Yanowsky

Kouzelník/Kloboučník: Steven McRae

Vévoda: Philip Mosley

Orchestr Královské opery diriguje David Briskin

Sbor Baletu Královské opery

KDY a KDE:

16. prosince 20:15 – přímý přenos

Brno – kino Scala

Břeclav – kino Koruna

Domažlice – kino Čakan

Frýdek-Místek – kino Vlast

Havířov – kino Centrum

Hradec Králové – Bio Central

Humpolec – kino Humpolec

Kopřivnice – kino Puls

Olomouc – kino Metropol

Praha – Bio Oko

Rýmařov – kino Rýmařov

Semily – kino Jitřenka

Sušice – kino Sušice

Šumperk – kino Oko

Uherské Hradiště – kino Hvězda

Varnsdorf – kino Centrum Panorama

Záznamy

21. prosince 16:00 – Jablonec nad Nisou – kino Radnice

21. prosince 16:00 – Ostrava – kino Art 

Pro více informací navštivte oficiální stránky projektu Balet v kině: www.baletvkine.cz

Nahoru

 

Volejte: +420 495 707 111

Kontakty